asayeshgostaran

وکیل پایه یک مطهری و مبحث سقط جنین

وکیل پایه یک کیفری و مبحث سقط جنین

جرایم انواع گسترده‌ای دارند که در قانون مشخص شده اند. به علاوه مجازات هر یک نیز تعیین شده است. یکی از این جرایم که در تمامی کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است، سقط جنین است. عنوانی که در نگاه اول شاید جرم تلقی نشود. در حالی که بر اساس قانون مجازات در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جرم به شمار می‌رود و تنها بر اساس شرایطی مجوز این کار وجود دارد که در این مطلب ضمن توضیح سقط جنین قصد داریم این موضوع را از نظر قانونی بررسی کرده و شرایط آن را بیان کنیم. به علاوه نکات وکیل پایه یک کیفری و مبحث سقط جنین را بیان کنیم.

این مبحث از جمله مباحث مبتلا به در بسیاری از جوامع از جمله ایران است که می‌تواند مشکلات زیادی را از نظر حقوقی برای مادر به وجود بیاورد. از این رو ضمن آگاهی کافی از شرایط قانونی باید نسبت به این امر حساسیت کافی داشته باشید چرا که نه تنها از منظر قانونی بلکه اخلاقی، فقهی و سلامتی می‌تواند مادر را با خطر مواجه کند.

سقط جنین

به گفته وکیل دادگستری کیفری، سقط جنین به طور کلی به معنای از بین بردن جنین در رحم مادر است. به‌طوری که حیات او پایان پذیرفته و رشد وی متوقف شود.

همان طور که می‌دانید، جنین دارای مراحل رشد است که در طول نه ماه کامل می‌شود. سقط جنین در هر مرحله می‌تواند، اتفاق افتد که از نظر پزشکی و قانونی مورد توجه است. در واقع در اوایل رشد جنین به ویژه در چهار ماهه اول، در اصطلاح حقوقی، جنین دارای روح نیست و تنها با داشتن شرایط قانون امکان سقط در این دوره وجود دارد.

سقط جنین

سقط جنین

شرایط سقط جنین در قانون

سقط جنین یک از نظر قانونی جرم شمرده می‌شود و مرتکب دارای مجازات است. در عین حال به گفته وکیل پایه یک پزشکی در برخی موارد قانون سقط را تجویز کرده و آن را اجازه داده است. این موارد را می‌توان شرایط سقط قانونی یا همان سقط درمانی دانست:

ابتلای مادر به بیماری خطرناک به طوری که بارداری وی منجر به مرگ او شود.

نقص عضو یا ناقص الخلقه بودن جنین به صورتی که پس از مرگ زنده نماند یا شرایط بسیار سختی داشته باشد.

قبل از چهارماهگی صورت گیرد، با این اوصاف که روح در آن دمیده نشده باشد.

مادر، نسبت به سقط جنین رضایت بدهد. در این زمینه در صورت سلامت عقل، وی تصمیم گیرنده است و رضایت پدر تاثیری ندارد.

بخشنامه شماره 4176/1 مورخ 11 آذر سال 1382 سازمان پزشكی قانونی كشور در ماده یک مقرر می‌دارد: «در صورتی كه ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی (تنها در ادارات كل پزشكی قانونی استان‌ها) مورد پذیرش قرار می‌گیرد البته در صورت دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی‌نامه پزشك معالج قبل از ولوج روح (چهارماهگی)»

مجازات سقط جنین

قانون، اجازه سقط جنین را صرفا با وجود شرایطی که بیان شد، صادر کرده است. در غیر این صورت اگر کسی به هر طریقی اقدام به سقط جنین نماید، بر اساس قانون مجازات خواهد شد.

وکیل کیفری تهران، یکی از مجازات‌هایی که در رابطه با سقط جنین بیان می‌کند، پرداخت دیه است. چرا که پس از دمیدن روح در جنین، او مانند یک انسان کامل است. قانون مجازات در ماده ۳۰۶، مجازات سقط جنین را وابسته به دمیدن روح نکرده است. با این اوصاف یعنی اگر جنین پیش از چهار ماهگی نیز از بین برود نیز مجازات برای مجرم در نظر گرفته شده است.

«جنایت عمدی بر جنین، هرچند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری محکوم می‌شود.»

به علاوه در ماده دیگری بیان می‌کند:

«هر کس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.»

مجازات سقط جنین

مجازات سقط جنین

نکات مجازات سقط جنین

با توجه به مباحث مطرح شده، وکیل پایه یک، نکاتی را در مورد مجازات سقط جنین بیان می‌کند:

اول اینکه سقط جنین در هر مرحله یعنی قبل از چهار ماهگی یا پس از آن، برای مرتکب مجازات در پی دارد.

دوم، مجازات سقط جنین در هر صورت حتی اگر عمدی باشد، موجب قصاص مجرم نمی‌شود.

سوم، پرداخت دیه، بستگی به رشد جنین دارد. یعنی قبل از دمیدن روح و پس از آن میزان دیه متفاوت است.

پرداخت دیه در سقط جنین

قانون مجازات اسلامی، یکی از مجازات‌های مالی برای سقط جنین را دیه دانسته است و در این باره مقرر کرده است:

«هرگاه زنی جنین خود را، در هر مرحله‌ای که باشد، به عمد، شبه‌عمد یا خطا از بین ببرد، دیه جنین، حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او پرداخت می‌شود.»

در عین حال باید این نکته را در نظر داشت که مجازات‌های مندرج در قانون برای سقط جنین به صورت غیر قانونی، به دکتر یا کسی که موجب سقط جنین شده است، بر می‌گردد. به عبارت دیگر مادر به جز در مورد دیه، مجازات نمی‌شود و این دیه را باید به پدر پرداخت کند.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷


برچسب ها : وکیل پایه یک تهران , وکیل پایه یک شرق , وکیل پایه یک مطهری , مشاوره با وکیل دادگستری , وکیل غرب تهران , وکیل پایه یک گیشا , وکیل پایه یک نیاوران , مشاوره با وکیل , هزینه وکالت وکیل ,
+ نوشته شده در شنبه 16 فروردين 1399ساعت 17:10 توسط مشاور حقوقی | | تعداد بازدید : 39

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]