asayeshgostaran

مشاوره با وکیل و نفقه زن بعد از طلاق

وکیل پایه یک خانواده و نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن یکی از تکالیف مرد زن است که در حقوق خانواده مطرح شده است و بر این اساس مرد موظف به پرداخت آن به زن است. قانون علاوه بر اینکه نفقه را از جمله حقوق زن برشمرده در برخی از موارد، آن پرداخت آن را از عهده مرد خارج می‌داند. در مقابل در مواردی دیگر نیز حتی پس از پایان ازدواج یعنی پس از طلاق نیز مرد باید نفقه را به زن پرداخت کند. تمامی این موارد در قانون مدنی و در بخش حقوق خانواده مطرح شده است. در این مقاله نیز ما علاوه بر توضیح نفقه به طور کلی با توجه به نکات وکیل پایه یک خانواده و نفقه زن بعد از طلاق به این موضوع می‌پردازیم.

نفقه در واقع یک حق مالی برای زن در خانواده است که از سوی مرد پرداخت می‌شود و عدم پرداخت آن منوط به تحقق شرایطی است که از سوی قانون تعیین شده است.

نفقه چیست؟

وکیل خانواده مطرح می‌کند که نفقه، حق مالی است برای زن که شامل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض توسط مرد پرداخت می‌شود.

نکاتی که در رابطه با نفقه باید در نظر داشته باشید این است که اولا، نفقه صرفا شامل پول نیست و تمامی نیازهای متعارف زن را شامل می‌شود و دوما زن نیز باید تکالیف زناشویی خود به صورت عام و خاص را به جا بیاورد تا مستحق پرداخت نفقه شود. در واقع این شرایطی است که به موجب قانون در نظر گرفته شده و در صورتی که زن به دادگاه در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی مرد شکایت کند، باید این شرایط را دارا باشد.

نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن بعد از طلاق

همچنین نفقه زن در عقد دائم و در طول زندگی پرداخت می‌شود و در صورتی که زن و مرد از یکدیگر جدا شوند، به جز در یک مورد الزامی به پرداخت نفقه وجود ندارد.

پرداخت نفقه در عقد موقت

در قانون اصل بر پرداخت نفقه در ازدواج دائم است. اما با توجه به این که در تمامی عقود، امکان توافق توسط طرفین وجود دارد، در ازدواج موقت نیز زن و شوهر می‌توانند بر پرداخت نفقه توسط مرد، توافق کنند، بر اساس این توافق، مرد الزام به پرداخت دارد. اما به صورت کلی به گفته وکیل پایه یک عقد موقت الزام قانونی برای پرداخت نفقه ایجاد نمی‌کند و از این طریق زن نمی‌تواند به صورت قانونی برای دریافت آن اقدام کند.

طلاق و انواع آن در قانون

به گفته وکیل پایه یک حقوقی، بر اساس قانون مدنی، انواع مختلفی از طلاق عنوان شده است که مهم‌ترین آن‌ها طلاق رجعی و طلاق بائن است.

طلاق بائن، نوعی از طلاق است که پس از جاری شدن صیغه طلاق زن و شوهر حق رجوع به یکدیگر در مدت مشخص را نداشته و در صورتی که بخواهند دوباره با یکدیگر ازدواج نمایند، باید مجددا عقد بخوانند.

طلاق رجعی، نوعی دیگر از طلاق است که زن و شوهر در مدت عده همچنان رابطه زوجیت دارند و مرد می‌تواند در این مدت به او رجوع کرده و زندگی با وی را ادامه دهد.

عده نیز به معنای مدتی است که بر اساس آن زن باید پس از طلاق، فوت یا فسخ نکاح با شرایط قانونی نباید با مرد دیگری ازدواج نماید. این مدت برای هر یک از موارد متفاوت است و دلیل آن مشخص شدن باردار یا غیرباردار بودن زن است.

پرداخت نفقه بعد از طلاق

وکیل پایه یک در رابطه با پرداخت نفقه پس از طلاق می‌گوید، مرد جز در طلاق رجعی الزامی به پرداخت نفقه ندارد. در واقع تنها موردی که نفقه بعد از انحلال نکاح در آن پرداخت می‌شود، در طلاق رجعی است و مدت آن در زمان عده است. چرا که در این دوران به طور کلی رابطه زوجیت پایان نگرفته و شوهر هر زمان که بخواهد می‌تواند به زن رجوع نماید. در این بین تفاوتی ندارد که طلاق به صورت توافقی واقع شده باشد یا از جانب مرد.

پرداخت نفقه

پرداخت نفقه

در این مورد قانون مدنی مقرر کرده است:

«نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است،مگر این که طلاق در حال نشوز واقع شده باشد ولیکن اگر عده از جهت فسخ نکاح با طلاق بائن باشد،زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.»

دریافت نفقه توسط زن

قانون در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، می‌تواند وی را الزام کند. در این به توصیه وکیل پایه یک حقوق، زن می‌تواند با توجه به مواد زیر، نفقه خود را مطالبه نماید:

«زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند. در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.»

به علاوه «اگر اجرای حکم مذکور در ماده قبل ممکن نباشد مطابق ماده ۱۱۲۹ رفتار خواهد شد.»

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷


برچسب ها : وکیل پایه یک غرب , وکیل پایه یک خانواده , وکیل دادگستری خانواده , وکیل پایه یک دادگستری , مشاوره با وکیل , هزینه وکالت وکیل , وکیل پایه یک تهران , تماس با وکیل ,
+ نوشته شده در چهارشنبه 20 فروردين 1399ساعت 22:03 توسط مشاور حقوقی | | تعداد بازدید : 16

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]